Uitgebreide levensbeschrijving

Hoe uitgebreid deze levensbeschrijving ook is, wat theatervoorstellingen, radio- en televisieoptredens betreft is hij zeker niet compleet. Aanvullingen zijn welkom, zeker voor ons eigen archief!

 

Naam : Wieteke (Louisa Johanna Theodora) van Dort
Geboortedatum: 16 mei 1943
Geboorteplaats : Soerabaja ( Indonesië)

HUIDIGE FUNCTIE
Actrice, cabaretière, zangeres, schrijfster en beeldend kunstenares.

 OPLEIDINGEN
Wieteke van Dort bezocht in Soerabaja twee lagere scholen:

De Tegalsarischool met den bijbel (klas 1 t/m/5) en de Nassauschool (klas 6 gedoubleerd. Driekwart jaar bracht zij door op de Gentengkali H.B.S. in Soerabaja.

Op 13 jarige leeftijd kwam de familie op vakantie naar Nederland en vestigde zich in Den Haag. Omdat president Soekarno al het buitenlands bezit nationaliseerde was het gezin alles kwijt en moest de familie in Holland blijven.

Na vijf jaren op het Johan de Witt Lyceum gezeten (geen einddiploma) te hebben werd Wieteke kleuterleidster (wel einddiploma) en volgde daarna 2 jaar Toneelschool (geen einddiploma) in 1962 en 1963, tijdens welke tijd zij (stilletjes) speelde bij gezelschap Het Masker o.l.v. Sjef van Leeuwen. In1964 verliet zij de Toneelschool school voor een contract bij de Nieuwe Komedie en in 1968 kwam zij als cabaretière bij Wim Kan te werken.

Zij volgde ook een driejarige schriftelijke opleiding reclametekenen Famous Artists en behaalde het diploma.

Op de Vrije Academie te Den Haag deed zij een jaar zeefdrukken bij Georg Hadeler.

Diploma's alternatieve geneeswijzen: Reiki I en Reiki II

Spiritual Response Therapy I en II

Spiritual Restructuring I en II

BESCHRIJVING LOOPBAAN

Kinderoperette in Soerabaja: Doornroosje (regie: Mevr. B.Rommelaar Soesman, Wieteke's moeder). Verder deed zij onder haar regie allerlei cabarets, kerstspelen en toneelstukken.

Toneelvoorstelling op de Gentengkali H.B.S.: ‘En waar de ster bleef stille staan' van Felix Timmermans, de rol van Onze Lieve Vrouwke van de Zeven Smarten.

Privé tekenlessen van de Heer Dessens.

Bijdragen aan de schoolkrant Spectrum van de S.S.V. (Soerabaja School Vereniging)

April 1957 met vakantie naar Nederland en niet terug kunnen keren.

Privé-tekenles van Hans Borrebach.

Uitgave bij Nijgh en van Ditmar van het dichtbundeltje ‘Handen'.

Op het Johan de Witt Lyceum werkte zij mee aan het literaire
maandblad De Pier.

Illustraties voor de schoolkrant De Nieuwe Duin Bazuin. Tekenles van Jan van Heel en De Heer van der Veer.

1960 Deelname aan de jeugdredactie van het Haags Dagblad o.l.v. Hans Auer.

Schooltoneel op het Johan de Witt Lyceum onder regie van de Heer I. van Sas waaronder ‘de Philanderer' van Shaw, de rol van Julia. Een van de tegenspelers was de latere acteur/schrijver Chiem van Houweninge.

Schoolcabaret deed Wieteke samen met o.a. Frans Tumbuan, die later in Indonesië filmacteur werd.

Bij de Jonge Comedie onder regie van Dick Top gespeeld in:

1960 ‘Een engeltje van niets' van de Claude Puget, de rol van engeltje.
1961 ‘Les jours heureux' van Claude Puget, de rol van Pernette.

Bij Toneelgroep de Rederijkers speelde Wieteke in Glazen Speelgoed van Tennessee Williams de rol van Laura Wingfield, onder regie van Bink Ates.

1963 Bij Toneelgroep Het Masker de rol van de pop Pinokkio in het gelijknamige stuk van Goldoni /Peter van der Linden. Ook tijdens de Toneelschool speelde Wieteke een aantal voorstellingen mee, ondanks het feit dat dat tijdens de opleiding verboden was.

De middelbare schooljaren waren leuk, maar Wieteke deed niet goed haar best.

September 1956/ april 1957 1 e klas Gentengkali H.B.S.

April 1957/september 1957 1 e klas Johan de Witt Lyceum, Scheveningen, (P3) voorwaardelijk over naar de 2 e klas tot sept. 1958.

September 1958 2 e klas (Q2?), voorwaardelijk over naar 3 e klas.

1959, teruggezet naar de 2 e klas, bevorderd naar de 3 e klas.(R4)

1959/1960 blijven zitten in de 3 e klas (R2).

1960/1961 Opleidingsschool voor kleuterleidsters 1 e klas. Eerst toelatingsexamen moeten doen, want Wieteke had geen diploma 3 jaar H.B.S. (Voor de jongere lezers: 3 jaar H.B.S. staat ongeveer gelijk met M.A.V.O.)

1961/1962 Opleidingsschool voor kleuterleidsters, 2 e klas.

De derde klas van de Opleidingsschool voor kleuterleidsters gecombineerd met de eerste klas van de Toneelschool. Staatsexamen gedaan kleuterleidster. Geslaagd.

1962/1963 Toneelschool Amsterdam 1 e klas.

1963/1964 Toneelschool 2 e klas. Niet bevorderd naar de 3 e klas. Van de Toneelschool af.

Engagement bij de Nieuwe Komedie/Toneelgroep Arena .

Wieteke kon daar als stagiaire komen spelen omdat zij geen einddiploma Toneelschool had. Dat hield in dat zij jaren stage moest lopen en erg weinig verdiende. Bij elke verlenging van het seizoen vroeg ze een extra trap over te slaan en toen zij de rol van Julia te spelen kreeg in Romeo en Julia eiste ze de functie en het salaris van een actrice op. ‘Jullie kunnen een stagiaire toch geen hoofdrol in een Shakespeare laten spelen?' De directie zag daar de redelijkheid van in.

1964 De eerste rol was de rol van een kleine knecht die ze overnam van Henk Votel in: De Knecht van twee meesters van Goldoni. Peter van der Linden speelde briljant de hoofdrol.

1964 Onze Stad van Thornton Wilder. Allemaal jongensrollen: Joe Crowell de krantenjongen, 3 e baseballspeler en 2 e hulptoneelmeester. De acteur Willem Wagter gaf in die tijd Wieteke de bijnaam ‘Huistravestiet'.

De Parijse Bruiloft van E.Labiche/Marc-Michel, zwijgende rol van Suzanne, staat wel in een recensie vermeld.

1965-1966 De Schilderijenoorlog van Jan Staal. Familievoorstelling. Eerste hoofdrol, het 11 jarige meisje Jannie Koperslager.

1966 Romeo en Julia van William Shakespeare, rol van Julia met Lex Schoorel als Romeo, onder regie van Adrian Brine.

1967 De grote en de kleine koning . Kindervoorstelling van B. Minoli met muziek van Joop Stokkermans.

Een huwelijk onder Lodewijk de XV van A.Dumas père, de zwijgende rol van Moortje.

Ploeft , kindervoorstelling van M.C. Machado, rol van Maribel.

1967 En het geschiedde in die dagen… Cabareteske Kerstcantate van J.van Hoogland met muziek van Han Reiziger. Begeleiding door combo (waaronder Chris Hinze op fluit!) in Diligentia. Den Haag.

1968 Het A.B.C. Cabaret van Wim Kan en Corry Vonk .

De kennismaking met Wim Kan verliep via de gezamenlijk zangleraar Kees Smulders. Wieteke slaagde voor de auditie met een zelfgemaakt lied (tekst en muziek) over Wim Kan en Corry Vonk. De muziek werd genoteerd door Eduard Koning met wie zij later tientallen jaren zou samenwerken en op de auditie gespeeld door Eric (nu Frédéric) Meinders.

1968-1969 Het programma Hop Hop Hop samen met o.a. Marnix Kappers en Frits Lambrechts. Veel liedjes en sketches, waaronder Het Vaderhart, een symfonie in roze, (foto?) samen met Wim Kan.

Terug naar de Nieuwe Komedie/Toneelgroep Arena .

1969 In het Holland Festival meegedaan aan het toneelstuk Voorgrond Achtergrond

van Leo Vroman onder regie van Erik Plooyer.

1969 Stemmingen , poëzieprogramma voor het onderwijs onder regie van Leo Beyer.

1969-1970 Sajjens Fiksjun , musical met Rob de Nijs in de hoofdrol. Tekst en muziek waren van Harrie Geelen. Regie Erik Plooyer. Wieteke speelde de rol van de tiener Sylvie.

1970 Wieteke trouwde met psychotherapeut Drs. Theo Moody en kreeg prompt de waterpokken over van Theo's zoon Bas en tegelijkertijd van het Oebeler kinderkoor de kinderziekte rode hond. Ze moest zes weken het bed houden. De resterende voorstellingen van Sajjens Fiksjun in het Kurhaustheater werden in verband met haar ziekte afgelast.

Bij de Nieuwe Komedie/Toneelgroep Arena ontwierp en tekende zij bovendien voor de volgende voorstellingen de programma's:

Het laatste loverbos van Jan Staal

De gestolen prins

Ploeft

Stemmingen

Met haar huwelijk met Drs. Theo Moody eindigde voorlopig Wieteke's toneelcarrière. Echtgenoot Theo had al twee kindertjes. Zoon Bas woonde bij hem in de vrijgezellenflat, maar babydochter Larissa bij haar moeder. Met een kleuter thuis vond Wieteke het niet verantwoord om elke avond op te treden. Zij besloot alleen radio- en televisiewerk aan te nemen, omdat die werkzaamheden overdag plaats vonden.

Theo en zij kregen samen zoon Alexander. De verstandhouding met Theo's ex-vrouw was goed en tijdens de vakanties waren alledrie de kinderen bij elkaar . In de tachtiger jaren kon Wieteke weer het toneel op of op andersoortige plaatsen optreden, want de kinderen waren wat groter.

Haar repertoire loopt tot op heden van controversiële kinderliedjes via Nederlandse chansons en nostalgische schoolliedjes tot Indische liedjes van Tante Lien. Dat viel echter niet in één onewomanshow te combineren. Dus ontwikkelde Wieteke samen met haar zakelijk leidster Hanneke van de Graaf en pianist Eduard Koning verschillende voorstellingen en begon met enkele keren per maand op te treden. Dat werden langzaam maar zeker meer voorstellingen. Het was jarenlang een heerlijke ervaring om met vier verschillende programma's naar buiten te treden.


Website gemaakt door MOODY.NL © Copyright 2005 Wieteke van Dort Productions info@wietekevandort.nl